– W Katowicach stawiamy na alternatywne środki transportu. Rower jest jednym z nich. System wypożyczania rowerów miejskich w Katowicach jest największym w regionie. W bazie zarejestrowanych jest ponad 100 000 osób. Połączenie Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem, tak zwaną velostradą, sprawi że rower będzie jeszcze chętniej wybierany jako środek transportu i stanie się alternatywą dla komunikacji miejskiej czy samochodu – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Budowa Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (MSTR), to zadanie zawarte w dokumencie pn. „Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM”. Wypracowane porozumienia dotyczą działań na rzecz realizacji metropolitalnych dróg rowerowych. Pierwsze zawierane porozumienia będą dotyczyć dwóch połączeń rowerowych o podwyższonym standardzie: połączenia Katowice-Mysłowice i połączenia Katowice-Sosnowiec.
– Połączenie Katowice-Mysłowice będzie realizowane etapowo. W pierwszym etapie Katowice, przy finansowym udziale GZM, wybudują połączenie rowerowe o długości ok. 4km na odcinku pomiędzy Brynowem, od przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta, a dzielnicą Giszowiec, przy czym od wysokości ul. Huberta do rejonu ul. Kolistej infrastruktura pobiegnie w śladzie zlikwidowanej linii kolejowej i będzie miała parametry velostrady. Ta część inwestycji jest już projektowana i zakładamy, że zostanie zrealizowana w przyszłym roku – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. – W drugim etapie planowana jest realizacja przedłużenia velostrady w kierunku Mysłowic - w śladzie dawnej linii kolejki piaskowej. Etap drugi będzie podlegał pracom koncepcyjnym zleconym przez GZM – dodaje naczelnik.
Połączenie Katowice-Sosnowiec znajduje się na wczesnym etapie realizacji. Zgodnie z opracowanym porozumieniem, obecnym zadaniem GZM będzie zlecenie prac koncepcyjnych dla wytyczenia połączenia rowerowego o podwyższonym standardzie, które rozpoczynać się będzie przy kampusie Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej i z wykorzystaniem „Bulwarów Rawy” oraz dawnego śladu kolejowego, łączyć się będzie z dzielnicą Borki i prowadzić będzie w kierunku Sosnowca.
Wymienione wyżej połączenia są pierwszymi, lecz nie jedynymi planowanymi przez Katowice i Metropolię. Obecnie trwają analizy dla kolejnych połączeń rowerowych w ramach MSTR.
Ponadto, na ukończeniu są również prace projektowe w zakresie infrastruktury rowerowej mi.in. wzdłuż ul. Francuskiej, na odcinku od ul. Trzech Stawów do istniejącej infrastruktury wzdłuż ul. Lotnisko oraz połączenia ul. Konnej z ul. Techników i ul. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. Dodatkowo, trwają również prace projektowe dla dróg dla rowerowych przegłosowych w poprzednich latach w ramach Budżetu Obywatelskiego.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej, Urząd Miasta Katowice
Zdjęcia powiązane z wydarzeniem: