- Zależy mi na dobrej współpracy z mieszkańcami i na tym, żeby ułatwić im kontakt z urzędem. Dlatego ponad 5 lat temu podjąłem decyzję, żeby w tym celu udostępnić katowiczanom intuicyjne i transparentne narzędzie. Dzięki stronie internetowej i aplikacji działających w ramach platformy NaprawmyTo, dostrzeżoną w przestrzeni miasta usterkę możemy zgłosić w ciągu niespełna minuty. Zgłoszenia i stopień ich realizacji są widoczne dla wszystkich, a osoby zainteresowane dostają mailowe powiadomienia o postępach. Dzięki temu możemy śledzić efekty nie tylko swojego zgłoszenia, ale też innych mieszkańców - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Statystyki zgłaszanych i zrealizowanych spraw pokazują, że mieszkańcy chętnie korzystają z tego narzędzia. Oczywiście ze względu na złożoność niektórych zgłoszeń nie ma możliwości ich natychmiastowej realizacji, jednak pracownicy służb miejskich dokładają starań, by były one załatwiane jak najsprawniej – dodaje prezydent.
Dokładnie 13 kwietnia 2018 roku Urząd Miasta w Katowicach oficjalnie uruchomił aplikację NaprawmyTo, stworzoną przez organizacje pozarządowe i udostępnianą miastom, które zdecydują się na taką bezpośrednią formę współpracy z mieszkańcami. W założeniu chodziło o proste narzędzie dające możliwość wskazania usterek wymagających naprawy w przestrzeni miasta, w trzech najważniejszych kategoriach: infrastruktura, bezpieczeństwo i przyroda. Dla zgłaszania spraw nie mieszczących się w żadnej z nich, powstała kategoria „inne”.
Aplikacja zgromadziła dotąd ponad 29 tysięcy alertów, z których ponad 26 tysięcy zostało naprawionych. Tylko w 2022 zrealizowanych zostało 1639 zgłoszeń w kategorii infrastruktury, 700 w kategorii przyrody i 406 w kategorii bezpieczeństwa. W kategorii inne (m.in. graffiti) rozwiązania doczekało się 534 zgłoszeń.
- Trzon zespołu, którego zadaniem jest przyjmowanie i rozwiązywanie zgłoszeń mieszkańców, stanowią pracownicy: Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, Straży Miejskiej, Zakładu Zieleni Miejskiej, Katowickich Wodociągów, Wydziału Transportu, Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, Wydziału Kształtowania Środowiska, Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, Wydziału Budynków i Dróg oraz Katowickich Inwestycji S.A. Żeby skutecznie reagować na zgłoszenia, członkowie zespołu nie tylko współpracują między sobą, ale też nawiązują kontakty z podmiotami prywatnymi: instytucjami, spółdzielniami mieszkaniowymi, właścicielami terenów i gestorami sieci – wymienia Marta Chmielewska, naczelnik wydziału promocji w Urzędzie Miasta Katowice, odpowiadającego za działanie platformy w mieście.
W 2022 roku średnia miesięczna zgłoszeń mieszkańców w aplikacji wyniosła 462. Tempo i sposób naprawy zależą od stopnia skomplikowania sprawy. Bardzo ważne jest też, żeby do zgłoszeń dodawać zdjęcia i dokładny opis problemu. Naprawy realizowane są z bieżących budżetów miejskich jednostek i spółek. NaprawmyTo.pl jest więc narzędziem, służącym zgłaszaniu drobnych napraw i remontów.
Sporo zgłoszeń dotyczących kwestii porządkowych rozpatrywanych jest przez katowicką Straż Miejską – Pamiętajmy, że aplikacja Naprawmyto.pl nie powinna służyć do zgłaszania zdarzeń wymagających pilnej interwencji. W takich wypadkach zawsze konieczne jest powiadomienie służb działających całodobowo, najlepiej za pomocą numerów telefonów alarmowych – zaznacza Paweł Szeląg, komendant Straży Miejskiej w Katowicach.
Alerty można zgłaszać zarówno przez stronę internetową www.katowice.naprawmyto.pl jak i przez aplikację mobilną na systemy Android oraz iOS. Alerty dodawane przez zalogowanych użytkowników pojawiają się na mapie od razu, natomiast te od osób anonimowych podlegają obowiązkowej moderacji. Powiadomienia o kolejnych etapach rozwiązywania sprawy dostają tylko zalogowani mieszkańcy. Każdy alert można komentować, popierać i udostępniać na portalach społecznościowych. Mapę alertów i całą historię napraw można śledzić na stronie NaprawmyTo.pl – Katowice.
Do tej pory w ramach Naprawmyto.pl w całej Polsce rozwiązano prawie 69 tys. spraw. Aktualnie aplikacja działa w ponad 20 polskich miastach.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice
Zdjęcia powiązane z wydarzeniem: